מוסף התרבות: כתוב בכוכבים

5.3.20


I like chick lit and I can not lie
You other sisters can't deny
When a book shows up with a funny, light romance
For a weekend read and rest
You get rapt! Can't put it down
'Cause that book is so damn fun!

לטס טוק דוגרי - צ'יקליט זה פאן, ולפיכך לגיטימי. עם כל הכבוד לדוסטויבסקי, קריאה (בדומה לצפייה בטלוויזיה ובסרטים) צריכה ויכולה להיות מהנה. אל דאגה, כבודן של הקלאסיקות במקומן מונח - אבל אחת הסיבות שבגללן רובנו רואות יותר טלוויזיה מאשר קוראות ספרים היא שאיכשהו נוצרה התפיסה שמדובר במעין מטלה אינטלקטואלית במקום תחביב מהנה שיכול להיות לא פחות כיפי ומרענן מבינג' בנטפליקס (פעם שאלתי בחור בדייט אילו סרטים הוא אוהב לראות; תשובתו הייתה "סרטים חשובים". לא היה דייט שני). 

באופן כללי אני מאמינה בגישה של פאן, גם בהאזנה למוזיקה (אבל על כך בפעם אחרת). אני חושבת שדווקא כשזה נוגע לספרים חשוב להדגיש את לגיטימיות ההנאה שבקריאה, מכיוון שיותר מדי אנשים נרתעים מקריאת ספרים בגלל ארשת החשיבות העצמית שלרוב מתלווה להצהרה "אני קורא ספרים". אפשר להצהיר על עצמך כאדם קורא גם אם הקריאה שלך כוללת מותחנים, רומנים רומנטיים או כל דבר שאנשים אוהבים להתנשא עליו. הדברים שעושים לנו טוב לא הופכים אותנו לטובים מאחרים רק בגלל שהם "נחשבים" יותר - בדיוק כמו שמי שראה את "12 שנים של עבדות" לא טוב יותר ממי ש"פרוזן 2" הוא הסרט האחרון שהוא בכה בו (אבל לכו תסבירו את זה בדייט...). 

אחרי ההקדמה המרגשת הזו אני רוצה לספר לכן על צ'יקליט כיפי שקראתי לאחרונה והעביר לי יופי טיסה מייגעת ורווית קונקשנים - "כתוב בכוכבים" מאת מיני דארקי (שם עט, כמובן). אם לתאר את הספר במשפט, מדובר במעין קומדיה רומנטית על חברי ילדות שנפגשים שוב בבגרותם, האובססיה של אחד מהם לאסטרולוגיה והדרך שבה השנייה מנסה לנצל את העניין לקידום מערכת היחסים ביניהם. מדובר בקריאה קלה וכיפית כי הספר משעשע, לא לוקח את עצמו קשה מדי, מלא בדמויות צבעוניות ואפילו כולל הצצה לאחד מהעולמות החביבים עליי - תקשורת. תנו לי צ'יקליסט שעוסק באופנה, תקשורת או גם וגם ואני hooked! (אופנה ותקשורת זה שילוב שפשוט עובד, אוקיי? יש סיבה לזה ש"השטן לובשת פראדה" הצליח כל כך, או שאני לא יכולה להפסיק לקרוא את "החיים ומה שלבשתי" של שלי גרוס פעם אחר פעם). 

דבר מגניב נוסף בספר הוא האופן שבו אסופת דמויות לכאורה רנדומלית ולא קשורה איכשהו מתחברת ביחד לעלילה אחידה, כך שפעולה של אחת הדמויות הראשיות יכולה להשפיע על דמות משנית ביותר, שתתגלה בהמשך כקשורה לדמות משנית אחרת, שקשורה לדמות ברקע שמוזכרת כדרך אגב ועד סוף הספר כבר תחזור כמו בומרנג להשפיע על הדמויות הראשיות. בצורת הכתיבה הזו יש חוכמה ואלגנטיות, במיוחד כשהכל מתחיל להתחבר ביחד והשלם מתגלה כגדול מסך חלקיו. וכמובן, בואו לא נשכח את הכריכה הוורודה עם העיטורים הסגולים ההולוגרפיים! 
כשהגיעה לחנות הסבונים עברה ג'סטין ליד לוח שחור שניצב במעבר. ככל הנראה הציב אותו בחוץ הגבר המוזר למראה שעמד בסמוך, פניו עוטות הבעה חמורת סבר ובידיו מניפת דפים שצולמו במכונת צילום, המספרים על התנגשויות אסטרואידים וקיצו הקרב של כדור הארץ. ג'סטין שינתה מעט את מסלול הליכתה והאטה את צעדיה. כשהגבר הסתובב היא ידעה שזאת ההזדמנות שלה. בלי לעצור כמעט היא חלפה ליד הלוח ומחקה כ' מיותרת במשפט שתיקתככם היא שיתוף פעולה. כשהמשיכה בדרכה ניקתה את אצבעותיה המוכתמות בגיר בסיפוק מהסוג שחש קאובוי הנושף על קצה קנהו של אקדח מעשן.
בעיניי מדובר ביופי של ספר לחופשה הבאה שלכן (או לסתם staycation בבית). התחלתי לקרוא אותו קצת אחרי ההמראה, ועד שנחתנו כבר סיימתי אותו עם חיוך :)

+

"כתוב בכוכבים" - מיני דארקו | תרגום: נעמה תורן | 416 עמודים

תגובה 1

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

Latest Instagrams

© The A List. Design by FCD.